Recensies


Over De grijzen:

‘Dit is een debuut, zei ik herhaaldelijk tegen mezelf tijdens het lezen. Dat is ongelofelijk. (…) De grijzen is groot en klein, werelds en invoelbaar.’ – Jan van Mersbergen (hele recensie)

De grijzen is een geweldige roman (…) even adembenemend als raadselachtig.’ 
– **** Vrij Nederland (hele recensie)

‘Een boek dat zich nauwelijks laat samenvatten. (…) De grijzen is een roman waarin de schrijver het wezenlijke wil beschrijven, het onpersoonlijke en niet-anekdotische, leven en dood in z’n meest kale vorm.’ – Trouw (hele recensie)

‘Één van de meest bejubelde debuutromans van het jaar. Werkelijk elke recensie is lovend, verwonderd bijna. Een sterke roman over kwaad, waarheid, anonimiteit, verdwijnen. (…) Een vormexperiment met een prikkelende diepgang.’ – VRT

‘De schrijver aan wie je toch vooral moet denken is Roberto Bolaño. Dit omdat de voornaamste stuwende kracht in Merjenbergs roman die van een heuse zoektocht naar het Kwaad is – het Kwaad dat ook in het oeuvre van de Chileense schrijver zo’n prominente rol vervult. Dat is dus nogal een ambitie voor een debutant. Merjenberg heeft zijn thema bovendien in een bewonderenswaardig verbeeldingsvol decor gegoten.’ – NRC Handelsblad (hele recensie)

‘Overrompelend (…) Een mythische roman, een boek dat nadenkt over de grote problemen van deze tijd.’ – Jan Siebelink

‘In Vincent Merjenbergs debuut klappen onverwachte dimensies open. (…) Ambitieus en in veel opzichten geslaagd (…) Het is mooi hoe de schrijver hier zo’n hele cultuur met gebruiken en religies integraal neerzet, en ook hoe dit verhaal indirect werkt als spiegel voor onze huidige samenleving. (…) Dit debuut [gaat] tegelijkertijd ook over de betekenis van fictie. Is het mogelijk juist met verzonnen werelden dichter bij de werkelijkheid te komen? (…) Het lijkt wel of er in deze debutant een al veel rijpere stem aanwezig is, die hij nog niet voluit durft los te laten. Dat kun je moeilijk anders zien dan als veelbelovend.’ – De Groene Amsterdammer (hele recensie)

‘Merjenberg is een surrealist met het mombakkes van de realist: op nuchtere en gedempte wijze doet hij of zijn neus bloedt, terwijl hij een buitengewoon verhaal opdist. De boektitel die bijna om veronachtzaming vraagt, is goddank misleidend.’ – Arjan Peters

‘Spannend en ambitieus debuut waarin knap een stoffige en verstikkende wereld opgeroepen wordt: een woestijnstad waar lichamen gevonden worden, rechtop begraven in de grond. Tommy Wieringa’s Dit zijn de namen en J.M. Coetzees Wachten op de barbaren klinken door, maar de toon is eigen.’ – Jan Peter Prenger, Libris

‘Merjenberg heeft het talent om met zijn ruimtelijke beschrijvingen een grauwe en desolate sfeer op te roepen. (…) De grijzen is een vol boek, rijk aan gebeurtenissen en wendingen (…) een vlot vertelde, filmische roman.’ – Dagblad van het Noorden (hele recensie)

‘Een zeer complex en ambitieus debuut, geen eenvoudige leeservaring maar wel fascinerend, aanstekelijk en beklemmend door de secuurheid van de schrijver en diens zeer authentieke proza.’ – NBD Biblion

‘De roman die zich eerst als parabel of filosofische vertelling aandiende, blijkt in wezen een verliteratuurd opsporingsverhaal te zijn. De suggestie van een zeer specifieke, gedetailleerde literaire schaduwwereld en de onderzoekende sfeer maken dit tot verreweg de beste plotlijn uit De grijzen, dat door deze wending iets weg krijgt van Roberto Bolaños De wilde detectives (1998). De almaar veranderende ontstaansgeschiedenis en betekenis van “de grijzen” en de metafictionele draai in het slothoofdstuk doen weer ergens aan het werk van Thomas Pynchon denken.’ – De Lage Landen (hele recensie)

‘Ambitieuze debuutroman, een thrillerachtig verhaal over een spannende zoektocht naar de herkomst van rechtopstaande lijken in de grond onder een fictieve grensstad. Maar evengoed is het een filosofisch verhaal over hoe de waarheid weggemoffeld raakt onder stof, geruchten en tijd. (…) De fictieve, bijna dystopische wereld die Merjenberg oproept, met een rauwe grensstad waar vluchtelingen blijven hangen en alle kwaadwillende types die dat aantrekt, is geslaagd. Het verhaal van de duistere ik-figuur heeft de allure van een spannende documentaire.’ – Tzum (hele recensie)

De grijzen is een knap geconstrueerde roman die de lezer uitdaagt verder te kijken dan wat er zo op het oog wordt aangenomen.’ – Literair Nederland 

De grijzen is een interessante talige puzzel die indrukwekkend knap in elkaar gezet is. Het mysterie is en blijft aanwezig in taal, sfeer en verhaal en dat maakt dit debuut ontzettend sterk. Een boek dat je in cirkels door kunt blijven lezen en waar elke keer weer nieuwe informatie uitspringt die bijdraagt aan de oplossing van de vele raadsels en het begrip van het verhaal en de manier waarop het is opgebouwd als geheel.’ – Hebban

‘Een bijzonder debuut. Merjenberg kan uitstekend sfeer oproepen en een wereld neerzetten die verwondert en die een wat onguur gevoel teweeg brengt.’ – Uitgelezen Boeken

‘Net als je denkt dat het mysterie eindelijk opgelost is, dat alle puzzelstukjes op zijn plaats gevallen zijn, zet het einde alles op zijn kop. De puzzel die af leek te zijn, blijkt dan te bestaan uit stukjes die net niet helemaal in elkaar passen. Je blijft dan ook achter met maar één vraag: Wat heb ik nu eigenlijk gelezen? Juist dat einde maakt het verhaal nog sterker. Het brengt meer gelaagdheid in het verhaal. Motieven van mensen en hoe ver ze gaan is een belangrijk thema in dit verhaal. Het is niet alleen de dader die zijn morele kompas uit het oog verloren is. Het boek zit knap in elkaar en weet de aandacht goed vast te houden. Al met al is De grijzen dus intrigerend, mysterieus en overdonderend en daardoor een indrukwekkend debuut.’ – Hebban


Over ‘Het verhaal’ (De Gids):

‘Zorgvuldig geschreven. Er zit een opvallende rust in de stijl. (…) Een licht absurdistische, licht surrealistische touch.’ – Oek de Jong

‘Mooi en geheimzinnig (…) Prachtige stijl.’ – Adriaan van Dis

Over ‘Het water’ (Revisor):

‘Weergaloos verhaal (…) Merjenberg verstaat de kunst een verhaal te vertellen door juist niet alles te beschrijven.’ – Literair Nederland

‘Sterk van sfeer, sterk van toon. Er zit ook een mooie dreiging in het verhaal, zonder dat het afstandelijk of opgeklopt aanvoelt. Erg knap.’ – Thomas Heerma van Voss